Święta na diecie – jak je przetrwać?

Święta na diecie – jak je przetrwać?

Święta zwykle kojarzą nam się z odpoczynkiem i obfitym jedzeniem. Tradycyjne wigilijne dania są ciężkie i zwykle bardzo kaloryczne. Jak przetrwać ten czas, jeśli jesteśmy na diecie?

Święta wcale nie muszą być trudne.

Wbrew pozorom zastosowanie się do kilku, ważnych zasad może pomóc nam przetrwać ten trudny czas, bez większych skutków ubocznych. Jak? Oto kilka porad.

Zaplanuj zakupy.

Zanim wyruszysz na zrobienie zakupów spożywczych, zaplanuj jakie dania pojawią się na Wigilię i święta. Dzięki temu spiszesz listę potrzebnych składników i unikniesz kupowania za dużej ilości jedzenia. Warto również w przepisach dokonać małych modyfikacji i zastąpić to co ciężkie, czymś lżejszym. Zamiast śmietany, użyj jogurtu greckiego, smażoną rybę zastąp pieczoną.

Kolacja wigilijna tak, obfite posiłki w ciągu dnia – nie.

Oczywiście tradycja w każdej rodzinie wygląda nieco inaczej. Niektórzy w dzień Wigilii powstrzymują się od posiłków, aż do wieczornej kolacji. Inni jedzą w ciągu dnia małe posiłki, a część osób traktuje ten dzień, jak każdy inny. Pamiętaj, że jeśli wieczorna kolacja będzie obfita, w ciągu dnia, a zwłaszcza po południu zjedz małe posiłki. Unikniesz przejedzenia i nadmiaru kalorii.

Zasada jednego talerzyka zawsze się sprawdza.

Przy kolacji Wigilijnej, kiedy stół ugina się od świątecznych potraw, a tradycja nakazuje spróbować wszystkiego, warto zachować kontrolę. Nałóż na talerzyk wszystko, co chcesz spróbować, ale nie dokładaj nic w trakcie. Dzięki temu zyskasz większą orientację, ile zjadasz, spróbujesz wszystkiego, a Twojej diecie to nie zaszkodzi.

Regularne jedzenie także w święta.

W trakcie świąt regularność posiłków jest bardzo ważna. Biesiadowanie przy stole cały dzień niestety prowokuje nas do ciągłego sięgania po przysmaki. Stosując zasadę jednego talerzyka, połączoną z minimum 3- godzinną przerwą między posiłkami, uda Ci się zachować umiar.

Ciasto w ramach posiłku tak, jako deser nie.

Znasz tę zasadę, że najpierw śniadanie, a potem kawa i ciasto? Na pewno. Jednak nie stosuj jej, jeśli walczysz o prawidłową masę ciała. Ciasto w święta również jest tradycją, ale jeśli po posiłku zachowasz wyżej wspomniany odstęp, to także nie złamiesz (mocno) zasad diety.

Ruch jest wskazany.

Z uwagi na pandemię rok 2020 jest bardzo ograniczony pod względem aktywności. Pamiętaj jednak, że nawet zwykły spacer będzie lepszy niż całodzienne siedzenie w domu. Zachowaj środki ostrożności i zadbaj o minimalną dawkę ruchu.

Woda jest koniecznością.

Mocno doprawione dania, często słone, alkohol lub napoje – niestety to wszystko nie jest dobre dla naszego organizmu. Pilnuj, aby w ciągu dnia lub przy posiłkach spożywać spore ilości wody. Wspomożesz proces oczyszczania i zmniejszysz ryzyko zatrzymania wody w organizmie.

Podsumowując, święta można przeżyć dobrze, smacznie i na diecie. Wystarczy pamiętać o kilku wyżej wymienionych zasadach, a nawet taki czas nie będzie straszny dla Twojej diety. Pamiętaj, ze najczęściej tyjemy po świętach, dojadając wszystko to, co po nich zostało. Zanim zabierzesz się za szykowanie pyszności, zaplanuj dokładnie ile, czego przygotujesz, żeby po świętach móc wrócić do swojego normalnego jedzenia i nie przytyć.

Zostaw odpowiedź