Awokado – owoc o cennych właściwościach

Awokado – owoc o cennych właściwościach

Duża ilość kalorii, brak słodkiego smaku, ale cenne właściwości czynią ten owoc niezwykle dobrym dla zdrowia. Awokado, bo o nim mowa, to owoc, który ma wielu zwolenników. Mimo braku słodkiego smaku jest chętnie wybierany przez osoby dbające o zdrowy styl życia. Co znajdziemy w awokado? Jak wpływa na nasze zdrowie? Czy musimy uważać z ilością jego spożycia?

Awokado – kilka ciekawostek.

Uprawiane jest w Meksyku, gdzie szeroko znane są jego prozdrowotne właściwości. Uchodzi nawet za afrodyzjak, poprzez swój specyficzny kształt. Z uwagi na swoją skórkę nazywany jest także „gruszką aligatora” lub „smaczliwką”.

Awokado jest jednym z najbardziej kalorycznych owoców. 100 g tego owocu dostarcza około 160 kcal, 15 g tłuszczu, 2 g białka i około 9 g węglowodanów. Poza tym znajdziemy w nim także witaminy z grupy B, witamina A, E i K. Znajdziemy w nim spore ilości potasu, a także wapnia, żelaza, magnezu i cynku.

Awokado, a dieta.

Mimo cennych właściwości musimy pamiętać o sporej ilości kalorii. Przeciętny owoc ma około 200 g, stąd też ilość dostarczanych kalorii jest naprawdę spora. Dla porównania będąc na diecie, często ograniczamy spożycie bananów (około 95 kcal w 100 g), z uwagi na wysoką kaloryczność i zawartość cukrów. Awokado przebija banana prawie dwukrotnie i pomimo że ilość węglowodanów jest nieduża, to należy pamiętać o sporej ilości tłuszczów, które w nim znajdziemy. Jedzenie tego owocu w zbyt dużej ilości może spowodować przekroczenie ilości dozwolonych kalorii i spowolnić nasz proces redukcji masy ciała.

Właściwości awokado.

Nie mniej jednak warto wiedzieć, jak cenny jest ten owoc pod kątem wartości odżywczej. Do najważniejszych zaliczamy:

  • dobry skład kwasów tłuszczowych: źródło nienasyconych kwasów tłuszczowych omega – 3 i omega – 6, które są dobre dla układu krążenia i pracy serca

  • dołączenie go do innych warzyw (np. w sałatce) zwiększa przyswajalność witamin

  • duża ilość potasu pomaga regulować ciśnienie krwi

  • zawiera sporo przeciwutleniaczy, które działają antyoksydacyjnie (zmniejszają ryzyko powstawania chorób)

  • zawiera luteinę i zeaksantynę, które bardzo korzystnie wpływają na wzrok

  • pomaga obniżyć poziom cholesterolu LDL, dlatego polecane jest dla osób chorujących na miażdżycę

Podsumowując, awokado jest bardzo zdrowym owocem. Warto je wprowadzać do diety, jednak z pewnym umiarem, zwłaszcza gdy jesteśmy na diecie.

mgr Dorota Dziuryk

Zostaw odpowiedź