W słodkich sidłach uzależnienia, czyli dlaczego tak chętnie sięgamy po słodkie przekąski? Część I.

W słodkich sidłach uzależnienia, czyli dlaczego tak chętnie sięgamy po słodkie przekąski? Część I.

Drożdżówka do kawy, ciastko po obiedzie lub cukierek po kolacji. Chociaż chcielibyśmy unikać cukru, to wręcz nie potrafimy oprzeć się pokusie sięgnięcia po słodycze. Dlaczego tak bardzo ciągnie nas do cukru? Dlaczego ze wszystkich smaków to słodki jest dla nas tak atrakcyjny?

Nasi przodkowie szukając pożywienia, posługiwali się zmysłami. Smaku pozwalał im odróżnić produkt jadalny od trucizny. Wszystko, co słodkie było bezpieczne i jadalne, natomiast smak gorzki oznaczał, że dany pokarm jest trucizną. W obecnych czasach nie musimy zastanawiać się nad tym, czy coś jest jadalne, czy nie. Wybieramy rzeczy słodkie, bo nam po prostu smakują, a nie dlatego że są bezpieczne.

Wpływ cukru na organizm – badania.

Wyniki badań obejmujących wpływ cukru na nasz mózg są nie tylko ciekawe, ale i przerażające. Okazuje się, że cukier uzależnia bardziej niż narkotyki. Badanie przeprowadzone na grupie osób polegało na podawaniu koktajlu o niskim, a następnie o wysokim indeksie glikemicznym z tą różnicą, że ten drugi był słodzony cukrem. Oczywiście wygląd, smak czy konsystencja koktajli były identyczne i chociaż sami badani nie wyczuwali różnicy, to badanie aktywności ich mózgów już wyraźnie tę różnicę pokazało. Co więcej, podobnie działa na nas białe pieczywo, drożdżówki czy inne słodycze, których indeks glikemiczny również jest wysoki. Gdy tylko czujemy ich zapach aż ciężko się oprzeć i przejść obok obojętnie prawda?

Zastanówmy się też nad inną rzeczą. Wysoki indeks glikemiczny mają także niektóre owoce np. suszone daktyle czy banany, a jednak widząc je w sklepie, wcale nie reagujemy tak, jakby ktoś nam proponował sztabkę złota.

Cukier, cukrowi nierówny?

Okazuje się, że cukier, który naturalnie występuje w produktach, nie działa tak, jak cukier, który został dodany w procesie przetwórczym. Oczywiście detoks od cukru nie będzie wyglądało tak, jak w przypadku odstawienia narkotyków, natomiast chodzi tu o uświadomienie sobie, że jeżeli odmówienie ciasta lub czekolady staje się dla nas trudne, to znaczy, że mogliśmy wpaść w sidła słodkiego uzależnienia.

Chęć na słodycze pojawia się także wtedy, gdy mamy:

– problem z równowagą hormonalną (np. w przypadku problemów z wydzielaniem insuliny)

– wysokie stężenie serotoniny- to hormon odpowiedzialny za nasz nastrój. Umiarkowany poziom serotoniny gwarantuje nam dobry humor i umiarkowany apetyt, jej niski poziom powoduje u nas obniżony nastrój, a to z kolei prowokuje nas do sięgnięcia po coś słodkiego;

– przyzwyczajamy się już w dzieciństwie (mleko, które jest pierwszym pokarmem noworodka, ma lekko słodki smak. Rozszerzenie diety wiąże się także z wprowadzeniem większej gamy produktów m.in. kaszki, przeciery, soczki – to wszystko dostarcza spore ilości cukru, bez którego powoli ciężko nam wyobrazić sobie nasze żywienie);

– niedobór magnezu lub chromu;

– prowadzimy nieregularny tryb życia i zapominamy o jedzeniu (mało posiłków w ciągu dnia, brak śniadania, pośpiech, stres – to wszystko sprawia, że bardzo często łapią nas ataki głodu, albo niepohamowana ochota na słodkie, ponieważ nasz organizm najzwyczajniej w świecie dopomina się jedzenia)

– mamy problemy zdrowotne (w tym przypadku możemy uwzględnić cukrzycę i drożdżycę).

Czy uzależnienie od cukru dotyczy też mnie?

Oto kilka pytań, które pomogą Ci rozwiać wątpliwości:

1. Czy sięgasz po słodycze, kiedy masz zły humor albo jest Ci smutno?
2. Czy po kolejnej tabliczce czekolady męczą Cię wyrzuty sumienia i czujesz, że znowu przesadziłaś?
3. Czy zdarza Ci się ukrywać przed innymi, że sięgasz po słodkie?
4. Czy zdarza Ci się odczuwać totalny spadek energii, którą uzupełni tylko kolejna dawka cukru?
5. Czy podejmowałaś próby ograniczenia słodyczy, a kończyły się one fiaskiem?
6. Czy często zdarza Ci się iść do sklepu tylko po to, żeby kupić coś słodkiego, bo naszła Cię ogromna ochota?

Jeżeli na większość pytań odpowiedź jest twierdząca, oznacza to, że rzeczywiście masz problem ze słodyczami. Walka ze słodkim nałogiem jest trudna, ale to nie znaczy, że nie można jej wygrać. Nie szukaj usprawiedliwień, a rozwiązań. Znając przyczynę, możesz skutecznie oprzeć się słodkiej pokusie. W jaki sposób? O tym dowiesz się w następnej części artykułu.

Zostaw odpowiedź