Trawienie – jak je wspomóc?

Trawienie – jak je wspomóc?

Trawienie jest niezbędnym procesem przebiegającym w naszym organizmie. Zajmuje się tym nasz układ pokarmowy. To ,w jaki sposób się odżywiamy, w istotnym stopniu wpływa na jego funkcjonowanie. Święta, okazje lub brak czasu na przygotowanie posiłku często sprzyja sięganiu po niezdrowe produkty. Nic więc dziwnego, że czasami nasze trawienie szwankuje, przez co nasze samopoczucie ulega pogorszeniu. Jak wspomóc trawienie? Po które zioła warto sięgnąć?

Trawienie – co na nie wpływa?

Trawienie jest procesem fizjologicznym, na który wpływa bardzo wiele czynników. To, jakie mamy tempo metabolizmu, w dużej mierze zależy od genów. Poza tym należy tu uwzględnić:

  • naszą codzienną dietę (produkty, które zjadamy, ich jakość, ilość, rodzaj)

  • płyny (zwłaszcza woda, herbata itp.)

  • aktywność fizyczną

  • stan zdrowia (choroby).

Jak widać, część tych czynników jest zależna od nas. Oznacza to, że jeżeli pojawiają się problemy z trawieniem, mamy duże pole do modyfikacji.

Układ pokarmowy – dbaj o niego stosując te zasady.

  1. Staraj się jeść regularne posiłki (np. co 3 – 4 h). Częstsze posiłki i mniejsze porcje są lżejsze do strawienia, niż duży objętościowo posiłek, jedzony dwa razy dziennie.

  2. Nie przejadaj się. Kończ posiłek, gdy poczujesz, że zaspokoiłeś głód. Wówczas zmniejszasz ryzyko przejedzenia.

  3. Posiłki spożywaj w spokojnej atmosferze, dokładnie przeżuwając kęsy.

  4. Dbaj o dobre nawodnienie. Najlepiej jest wypijać około 1,5 – 2 l wody dziennie.

  5. Spożywaj produkty bogate w błonnik pokarmowy (produkty zbożowe, owoce, warzywa).

  6. Włączaj do swojej diety mleczne produkty fermentowane (jogurt, kefir), jeśli dobrze tolerujesz nabiał lub kiszone (kapusta, ogórki) – wspomagają mikroflorę jelit, dbając o dobre trawienie.

  7. Nie zapominaj o aktywności fizycznej, ponieważ to dzięki niej dobrze pracują mięśnie brzucha. Joga, pilates lub inne ćwiczenia rozciągające będą dobrze wpływały na trawienie.

Podsumowując, o układ trawienny warto dbać stosując zdrową dietę i odpowiednią aktywność fizyczną. Powyższe zasady są proste i każdy z nas powinien je znać (i stosować), aby zapewnić sobie dobre samopoczucie i zdrowie.

mgr Dorota Dziuryk

Zostaw odpowiedź