Święta na diecie.

Święta na diecie.

Święta za chwilę, a Ty zastanawiasz się, jak je przetrwać ze względu na dietę? Taka rozterka dotyka wielu osób. Kuchnia polska do najlżejszych nie należy, a zwłaszcza tradycyjne, świąteczne dania. Jak więc powinniśmy zachowywać się przy stole? Czy złamać swój dietetyczny rygor i sięgnąć po świąteczne przysmaki? A może jednak wytrwać w założeniach diety?

Święta na diecie.

Stosowanie diety w czasie świąt nie należy do najłatwiejszych. Jednak nie dajmy się zwariować. Wzrost masy ciała, który obserwujemy po świątecznym obżarstwie, wynika między innymi z zatrzymanej wody i treści jelitowej. 1 kilogram tkanki tłuszczowej powstanie, gdy dostarczymy mu nadmiarowych 7000 kcal. W ciągu tak krótkiego czasu jak święta jest to raczej trudne, żeby nie powiedzieć niemożliwe. Dlatego też jeśli nie wiesz, jak postępować w święta, to zapoznaj się z poniższymi zasadami.

Zasada jednego talerzyka.

Siedząc przy stole nałóż sobie na talerzyk wszystko to, co chcesz spróbować. Dokładając ciągle jedzenie, nie masz kontroli nad porcją zjadanego dania i ciągle wydaje Ci się, że mało zjadasz. Nakładając wszystko na talerz, już wizualnie widzisz, że porcja jest solidna i na pewno nie będziesz głodować.

Pij wodę.

Zatrzymanie wody w organizmie jest normalnym stanem fizjologicznym w przypadku takich okazji. Pamiętaj, aby często sięgać po wodę, bo dzięki niej usprawnisz proces trawienia, szybciej wypłuczesz niechciane metabolity i zaspokoisz pragnienie. Warto pamiętać, że uczucie głodu często mylone jest z pragnieniem, więc zanim sięgniesz po kolejny kawałek serniczka, napij się wody.

Ruch to zdrowie, więc wstawaj od stołu.

Wiele godzin siedzenia przy syto zastawionym stole to bardzo duża pokusa. Ważne jest, aby jednak robić przerwy od jedzenia, najlepiej w postaci spaceru po ciężkim posiłku.

Ciasta tak, ale w ramach posiłku.

W święta ciężko jest przestrzegać zwyczajowych godzin posiłków, ale pamiętaj, że nie trzeba zjadać wszystkiego naraz. Po śniadaniu wcale nie trzeba od razu serwować ciasta i kawy. Można chwilę odczekać, aby to, co zjedliśmy, miało szansę się strawić. Unikniemy przejedzenia, bólu brzucha czy innych rewolucji żołądkowych. Dwie godziny nikogo nie zbawią, a dużo zdrowiej będzie sięgnąć po słodkości po chwili przerwy.

Święta na diecie – czy łamać wszystkie zasady?

Podsumowując, wcale nie musisz łamać zasad w święta. Zachowaj po prostu zdrowy rozsądek. Jedz wszystko, ale z umiarem. Pamiętaj o wypijaniu odpowiedniej ilości płynów (minimum 1,5 l wody dziennie). Zadbaj o delikatną porcję ruchu (np. 40 minut spaceru), bo siedzenie przy stole cały dzień wcale nie jest dobrym wyborem.

Poza tym życzymy wszystkim naszym odbiorcom zdrowych, spokojnych i rodzinnych świąt. Wykorzystajcie ten czas na ładowanie własnych baterii i akumulatorów, aby z radością przywitać nadchodzący Nowy rok 🙂

Zostaw odpowiedź