Selen – pierwiastek, o którym warto wiedzieć więcej.

Selen – pierwiastek, o którym warto wiedzieć więcej.

Kiedyś uznawany za toksyczny, obecnie za jeden z najważniejszych antyoksydantów w naszym organizmie. Wykazuje szereg korzystnych właściwości, a jego niedobór odbija się negatywnie na naszym zdrowiu. Jakie funkcje spełnia w naszym organizmie selen? Gdzie możemy go znaleźć? Czy jego nadmiar może być szkodliwy?

Właściwości selenu.

Jedną z jego najważniejszych ról jest wzmacnianie układu odpornościowego. Przyjmując optymalną dawkę selenu, nasz organizm wytwarza większą ilość ciał odpornościowych, które skuteczniej walczą z bakteriami i wirusami.

Chroni nasze komórki przed szkodliwym działaniem wolnych rodników. Warto przypomnieć, że to one odpowiadają za powstawanie komórek nowotworowych. Chroniąc organizm przed ich szkodliwym działaniem, selen zyskał właściwości antynowotworowe.

Z uwagi na jego właściwości przeciwzapalne, dlatego poleca się jego stosowanie w przypadku występowania chorób przewlekłych, tj. RZS, toczeń czy Hashimoto.

Selen korzystnie wpływa na pracę tarczycy, łagodzi objawy menopauzy oraz chroni skórę przed szkodliwym działaniem słońca.

Z uwagi na jego pozytywny wpływ na rozwój płodu, układu nerwowego i odpornościowego, poleca się stosować go u kobiet w ciąży.

Niedobór i nadmiar selenu tak samo szkodliwy?

Niedobór, jak i nadmiar selenu będzie powodował szereg dolegliwości. Wśród nich wyróżniamy niepłodność u mężczyzn, nudności, wymioty, wypadanie włosów, osłabienie i przewlekłe zmęczenie, uszkodzenia skóry i paznokci. Dodatkowo w przypadku niedoboru możemy zwiększać ryzyko wystąpienia chorób wątroby i trzustki. Spożycie selenu w połączeniu z cukrem prostym blokuje jego przyswajalność, dlatego też osoby, u których w diecie znajdują się duże ilości słodyczy, mogą cierpieć na niedobór tego pierwiastka.

W jakich produktach znajdziemy selen?

W większych ilościach selen znajdziemy w orzechach (zwłaszcza brazylijskich), a także nasionach i pestkach. Za jego dobre źródło uważa się również drożdże piwne, ale tylko w przypadku, gdy zalejemy je wrzątkiem. Poza nimi selen występuje w wątróbce, owocach morza, rybach, kiełkach, a także warzywach uprawianych na terenach, których gleba jest zasobna w selen. Warto pamiętać, że poza słodyczami, selen gorzej wchłania się w towarzystwie witaminy C, za to lepszą jego przyswajalność obserwujemy w połączeniu z witaminą E.

Dzienne zapotrzebowanie na selen to 45 μg. U kobiet ciężarnych zapotrzebowanie na selen jest prawie 10 razy większe i wynosi 400 μg. U kobiet karmiących wartość ta jest mniejsza i wynosi około 360 μg.

mgr Dorota Dziuryk

Zostaw odpowiedź