Prawda czy fałsz? Największe mity dietetyczne, w które nadal wierzymy.

Prawda czy fałsz? Największe mity dietetyczne, w które nadal wierzymy.

Na diecie chleb jest zabroniony. Schudniesz, jak po 18 już nie będziesz jadł. Po ćwiczeniach najlepiej pominąć posiłek. Mitów dietetycznych jest wiele. W części jest ziarnko prawdy, ale cała reszta to tylko bajki. Co jest prawdą, a co nie? Robimy przegląd najpopularniejszych mitów dietetycznych.

Mit 1: Na diecie nie wolno jeść chleba i ziemniaków.

Nieprawda. Dieta, która ma mieć charakter redukcyjny, powinna być zbilansowana pod kątem składników odżywczych i mieć ujemny bilans kaloryczny (czyli dostarczać mniej kalorii, niż spala nasz organizm). Tak naprawdę na diecie dozwolony jest chleb (np. żytni, razowy), a nawet ziemniaki (np. gotowane na parze lub w mundurkach, nieokraszone tłuszczem), ale w odpowiedniej dla danej osoby porcji.

Mit 2: Po ćwiczeniach nie wolno jeść, bo nie po to spalamy kalorie, żeby zaraz je dostarczać.

Nieprawda. Po treningu nasz organizm wykorzystał pewne rezerwy, które należy uzupełnić, aby mógł się zregenerować i zwiększyć swoją wydolność. W trakcie ćwiczeń uszkodzeniu ulegają delikatne włókna mięśniowe, które potrzebują białka do regeneracji i wzmocnienia siły mięśnia. Podobnie glikogen (materiał zapasowy), którego brak w organizmie zmniejsza jego wydolność do kolejnych treningów, a przecież ćwicząc, chcemy coraz lepiej tolerować wysiłek fizyczny. Posiłek po treningu powinien pojawić się w Twoim menu!

Mit 3: Wystarczą ćwiczenia, by schudnąć.

Nieprawda. Aktywność fizyczna to tylko 30% efektu, pozostałe 70% to dieta. Jeśli zależy Ci na zdrowej redukcji kilogramów, to do swojej aktywności fizycznej dołącz zdrowe żywienie. Same ćwiczenia to za mało, bo nawet jeśli spalisz więcej kalorii w trakcie treningu, ale w Twoim menu pojawią się słodycze, fast foody, wieczorne podjadanie to z efektów nici.

Mit 4: Zamiast słodyczy owoce!

Prawda, ale…nie możesz objadać się nimi bez ograniczeń. Oczywiście owoce są świetnym zamiennikiem batoników czy ciastek. Są słodkie, a przy tym dostarczają witaminy i błonnik, ale też mają cukier. Możesz nimi zastąpić słodycze, ale nie przekraczając 300 g owoców dziennie.

Mit 5: Kolacja tylko do 18!

Nieprawda. Odstęp, jaki powinniśmy zachować między pójściem spać a kolacją to 2-3 h. Jeśli chodzisz spać między godziną 22-24 to zjedzenie kolacji o 18 jest za wcześnie. Ryzykujesz, że pojawiający się głód podkusi Cię do sięgnięcia po przekąskę, a wtedy na pewno nie schudniesz. O ile nie zasypiasz o 20, to spokojnie możesz pozwolić sobie na późniejszą kolację.

Zostaw odpowiedź