Jesień, czyli czas na witaminę D!

Jesień, czyli czas na witaminę D!

Jedna z najbardziej znanych witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest niezbędna dla naszego organizmu do przeprowadzenia wielu procesów biochemicznych. Należy jednak pamiętać, że jej niedobór podobnie jak nadmiar może być szkodliwy dla zdrowia. Kiedy powinniśmy ją przyjmować? Jakie jest zapotrzebowanie organizmu na tę witaminę?

Właściwości witaminy D.

W naszym organizmie pełni ona bardzo ważną funkcję. Odpowiada między innymi za:

  • prawidłowe wchłanianie wapnia i fosforu, dlatego polecana jest małym dzieciom, a także kobietom w okresie menopauzy i osobom starszym

  • zapobieganie nadciśnieniu i chorobom serca

  • ochronę przed alergią, anemią i cukrzycą.

Organizm jest w stanie wyprodukować witaminę D, dzięki promieniom słonecznym. Jednak w okresie jesienno – zimowym, kiedy mamy ograniczony dostęp do słońca, wskazana jest jej suplementacja.

Co się stanie, gdy przedawkuję witaminę D?

Wbrew pozorom wcale nie jest łatwo o taką sytuację w przypadku zwykłej diety i samej ekspozycji na promienie słoneczne. W okresie wiosenno – letnim, witamina D zsyntetyzoowana w naszym organizmie, magazynowana jest w tkance tłuszczowej. Następnie przez okres 2 m-cy stopniowo uwalniana zostaje do krwioobiegu, czyli w czasie, gdy dostęp do słońca jest już ogranizczony. Do przedawkowania może dojść w przypadku przyjmowania suplementacji, w dawce 4x większej niż nasze zapotrzebowanie. Taka sytuacja jest niebezpieczna dla organizmu, ponieważ powoduje jego zatrucie. Tłuszcze zawarte w błonach komórkowych ulegają utlenieniu, a to przyczynia się do powstania szkodliwych nadtlenków. Taka sytuacja sprzyja odkładaniu się wapnia w naczyniach tętniczych czy narządach, przez co może dojść do zaburzeń pracy serca. U kobiet w ciąży może doprowadzić nawet do deformacji płodu czy choroby układu kostnego u noworodka.

Co się dzieje, gdy mamy niedobór witaminy D?

Wiele badań naukowych potwierdza, że niedobór witaminy D przyczynia się do wielu zaburzeń i chorób. Na dodatek okazuje się, że u większości osób obserwuje się niedobory tej witaminy. Do objawów, które powinny wzbudzić naszą czujność, należą: bóle kości i mięśni, szybkie męczenie się, nadciśnienie, nadwaga, problemy z apetytem czy biegunki. Do skutków niedoboru zalicza się częste złamania, „rozmiękanie” kości, stany zapalne skóry, choroby autoimmunologiczne czy osteoporozę.

Jak zapobiegać niedoborom witaminy D?

Przede wszystkim w słoneczny dzień zadbać o ekspozycję na promienie słoneczne przez 15 – 20 minut w godzinach od 10 do 15. Wyeksponować powinno się przedramiona, nogi, twarz oraz szyję. Witamina D wchłaniana jest także z pożywienia, dlatego warto włączyć do swojej diety ryby morskie, jaja, produkty mleczne czy oleje roślinne. W okresie jesienno – zimowym warto suplementować tę witaminę w dawce od 1000 do 2000 IU lub skonsultować to z lekarzem. Najbezpieczniejszą metodą sprawdzenia jakiej dawki witaminy D potrzebujemy, jest sprawdzenie jej poziomu w badaniach laboratoryjnych.

Zostaw odpowiedź