Jak wzmocnić swoją odporność?

Jak wzmocnić swoją odporność?

Rozpoczęła się jesień i mimo pięknej pogody, musimy zachować czujność. Wysoka temperatura i lekko chłodny wiatr, bardzo sprzyjają zachorowaniu. Trzeba wzmacniać swoją odporność, aby nie dać się wirusom i bakteriom. Jak to zrobić? Oto kilka ważnych wskazówek.

Wyśpij się i odpocznij.

Zmęczenie i brak snu ułatwiają wszelkim patogenem drogę do naszego organizmu. Dorosła osoba potrzebuje około 7-8 h snu na dobę. W tym czasie nasz organizm nabiera sił i ulega regeneracji. Zwiększa się ilość białych krwinek, które stoją na straży naszej odporności. Zadbaj o prawidłową ilość snu, ale także jego jakość. Pomieszczenie, w którym śpisz powinno być przewietrzone, ciche i ciemne, aby nic nie zaburzało wydzielania melatoniny, czyli hormonu snu.

Pij wodę!

Pamiętaj, że mimo iż temperatura na zewnątrz jest dużo niższa niż w okresie letnim, to nasz organizm dalej potrzebuje wody. Zwłaszcza gdy przebywamy w ogrzewanych pomieszczeniach, gdyż ciepłe powietrze wysusza naszą skórę i śluzówki. Pęknięta skóra czy zadrapania to otwarte wrota dla wirusów i bakterii. Staraj się więc pamiętać, że każdy z nas powinien wypić około 1,5 l wody dziennie.

Jedz owoce i warzywa.

Dieta to podstawa, jeśli chodzi o wzmacnianie odporności. Zadbaj o to, aby w Twoim menu pojawiło się dużo sezonowych warzyw i owoców. To istna bomba witaminowa. W chłodne dni postaw także na ciepłe dania. Zacznij dzień od rozgrzewającej owsianki lub jajecznicy, w ciągu dnia zjedz obiad, a na kolacje wybierz zupę lub krem, które pomagają się ogrzać.

Dobra suplementacja nie jest zła.

W okresie jesienno – zimowym często mamy problem z uzupełnieniem wszystkich witamin. Mowa tu przede wszystkim o witaminie D. Pisaliśmy o niej szerzej w ostatnim artykule, także zachęcamy do jego przeczytania. Znajdziecie go pod tym linkiem https://mam-forme.pl/jesien-czyli-czas-na-witamine-d/.

Wyluzuj się.

Stres mało kiedy jest przyjacielem naszego organizmu. Sprzyja za to stanom zapalnym, które osłabiają naszą odporność. Problemy w pracy czy ciężka atmosfera w domu często nas przytłaczają, ale nie warto wszystkiego brać do siebie. Z każdej sytuacji jest wyjście. Znajdź chwilę dla siebie, weź ciepłą kąpiel, wyjdź na spacer lub porozmawiaj z przyjacielem, a zobaczysz, że i rozwiązania problemów się znajdą.

Co osłabia Twoja odporność?

Niska aktywność fizyczna rozleniwia organizm. Umiarkowana porcja ruchu zmniejsza ryzyko wystąpienia np. infekcji dróg oddechowych.

Uważaj na wyziębienie, bo to bardzo krótka droga do zachorowania. Wychodząc na dwór, ubieraj się ciepło, a w domu zadbaj o przyjemną, ciepłą temperaturę.

Duża ilość alkoholu lub palenie papierosów również obniża odporność, dlatego staraj się unikać używek.

mgr Dorota Dziuryk

Zostaw odpowiedź