Fakty i mity na temat picia wody.

Fakty i mity na temat picia wody.

Większość z nas doskonale wie, jaką ilość wody powinniśmy wypijać na co dzień, a także, dlaczego jest to takie ważne. Jednak często spotykamy się z twierdzeniami, które nie do końca są prawdą, dlatego na podstawie opinii różnych ekspertów postaramy się uściślić, które z nich rzeczywiście są faktem, a które mitem.

Bilans wodny.

 

Dorosła osoba każdego dnia powinna wypijać około 1,5 l wody dziennie – FAKT.

Każdego dnia organizm traci wodę na skutek różnych procesów fizjologicznych:

  • wydalanie moczu około 1500 ml;
  • skóra około 900 ml;
  • oddychanie 400 ml;
  • kał około 100 ml.

Jeżeli nie dostarczylibyśmy wody, narazilibyśmy nasz organizm na odwodnienie, a w najgorszym wypadku nawet na zgon. Zgodnie z zaleceniami Europejskiej Agencji ds. Bezpieczeństwa Żywności EFSA w zależności od płci dorosła osoba powinna wypijać około 2 l wody, z czego 20% tej ilości może pochodzić z pokarmów stałych.

W niektórych przypadkach ta ilość powinna być większa, np. gdy temperatura ciała jest wyższa, albo gdy wzrasta nasza aktywność fizyczna.

Czy zbyt dużo wody może zaszkodzić?

W tym stwierdzeniu jest nieco prawdy. Woda to jeden z najbezpieczniejszych płynów, który możemy wypijać i nie ma ustalonego górnego limitu jej spożycia. W przypadku niektórych chorób jest nawet wskazane, by wypić jej więcej np. w kamicy nerkowej.  Jednak niektóre schorzenia, jak niewydolność nerek czy układu krążenia wymagają kontroli ilości spożywanych płynów w ciągu dnia.

W przypadku osób zdrowych zagrożenie może stanowić wypicie bardzo dużej ilości płynów w krótkim czasie (np. 5 l na godzinę), gdyż nerki są w stanie filtrować około 1 l płynów na godzinę. Może to wówczas stanowić zagrożenia zdrowia, a nawet życia. Optymalnie jest wypijać niewielką ilość, ale często, wtedy nasz organizm najlepiej wykorzysta spożyte płyny.

Picie wody odchudza – FAKT.

Oczywiście nie chodzi tu o jej magiczne właściwości czy składnik, który zawarty w niej wspomaga odchudzanie. Woda wypełnia żołądek, dlatego pomaga zmniejszyć apetyt, czyli mniej zjemy, mniej dostarczymy kalorii, więc chudniemy. W chwilach silniejszego głodu, wypicie kilku łyków wody, pomaga nam zmniejszyć jego odczucie na pewien czas.

Niektóre badania pokazują, że spożywanie wody pomaga utrzymać prawidłową masę ciała. Związane jest to ze wspomaganiem procesu utleniania tłuszczu w organizmie.

Woda dodaje urody – FAKT.

Komórki naszego ciała wchłaniają wodę, którą spożywamy. To dzięki niej mamy rozświetloną i elastyczną skórę oraz usprawnione mikrokrążenie. Skóra jest lepiej dotleniona i odżywiona. Picie wody wspomaga także walkę z cellulitem oraz wypłukuje toksyny, powstałe na skutek różnych procesów fizjologicznych, jak i te, które dostały się do organizmu z zewnątrz.

Przed wysiłkiem fizycznym i w trakcie jego trwania należy pić wodę – FAKT.

Wodę należy pić małymi porcjami cały dzień, ale w trakcie większej aktywności fizycznej jest to szczególnie ważne. Kiedy ćwiczymy, woda chroni organizm przed przegrzaniem, a także uczestniczy w transporcie składników odżywczych potrzebnych dla mięśni. Nawet najmniejsze odwodnienie powoduje spadek wydajności i wydolności w trakcie ćwiczeń.

Dla przykładu 1% odwodnienia organizmu powoduje: przyspieszenie pracy serca, spadek objętości osocza oraz przepływu krwi. Nasze mięśnie dostają mniej substancji odżywczych, czyli paliwa do pracy na skutek czego szybciej się męczą. Optymalnie jest wypić szklankę wody na 10-15 minut przed rozpoczęciem ćwiczeń, a następnie co 15-20 minut około 150-300 ml w regularnych odstępach czasu.

U osób bardzo aktywnych można zaobserwować, że sięgają po inne płyny niż woda, np. po napoje izotoniczne, które nie tylko nawadniają, ale także dostarczają pewnych ilości energii. Nie dla każdego będą one jednak odpowiednie. Jeżeli nasz trening trwa około 60 minut i nie są to wyczerpujące ćwiczenia – wystarczy nam zwykła woda. W przypadku bardzo intensywnych ćwiczeń trwających > 60 min (np. trening interwałowy) zaleca się sięgnąć po napoje izotoniczne.

Woda gazowana czy niegazowana?

To kwestia indywidualna. Różnica pomiędzy jedną i drugą wynika z obecności dwutlenku węgla. Może on przyczynić się do rozpychania żołądka, zwłaszcza jeżeli po jej wypiciu zjemy obfity posiłek.  Nie dla każdego będzie więc dobrym wyborem, gdyż w przypadku niektórych problemów zdrowotnych, należy się jej wystrzegać, a należą do nich: problemy gastryczne (wzdęcia, gazy), choroby krtani, przewlekła obturacyjna choroba płuc (POChP).

Nie poleca się jej także kobietom w ciąży, karmiącym i małym dzieciom.

Niekiedy wydaje nam się, że woda gazowana szybciej gasi pragnienie, natomiast jest to spowodowane tylko i wyłącznie uczuciem drażnienia śluzówki przewodu pokarmowego i żołądka przez obecny w niej dwutlenek węgla. W konsekwencji możemy wypić mniej, niż tak naprawdę potrzebujemy.

Źródło:Raport:fakty i mity o wodzie.

Zostaw odpowiedź