Ektomorfik – sport i dieta.

Ektomorfik – sport i dieta.

Ektomorfik brzmi dość tajemniczo, ale nie dla osób, które ze sportem są za pan brat. Jest to jeden z somatotypów sportowych, który podpowiada, jaki sport byłby dla nas najlepszy. Dzięki rozróżnieniu poszczególnych somatotypów możemy także odpowiednio dobrać dietę i zadbać o jak najlepszy progres. Jak więc wygląda ektomorfik? Czym charakteryzuje się jego sylwetka? Jaka dieta byłaby dla niego idealna?

Nie od dziś wiemy, że ludzie różnią się pomiędzy sobą nie tylko wyglądem, ale także budową. W sporcie rozróżnienie poszczególnego typu sylwetki na podstawie budowy kośćca, rozłożenia tkanki tłuszczowej i mięśniowej czy też tendencją do zmiany masy ciała, może znacznie ułatwić sprawę.

Ektomorfik – cechy charakterystyczne.

Ciało ektomorfika wygląda bardzo charakterystycznie i na pewno wielu z was zna osoby o takim typie sylwetki. Pierwsze co rzuca się w oczy to szczupłe ciało, w którym widać, że poziom tkanki tłuszczowej jest na bardzo niskim poziomie. Oczywiście nie oznacza to, że taka osoba wiecznie będzie chuda, bo poprzez nieprawidłowe nawyki żywieniowe każdy z nas może z czasem nabrać „więcej ciała”. Poza tym ektomorfika wyróżniają też małe mięśnie, co powoduje, że ich przyrost także może być utrudniony. Ta informacja jest kluczowa w wyborze dyscypliny sportu, ponieważ dzięki temu wiemy, że taki typ sylwetki raczej nie odnajdzie się w sportach siłowych. Ektomorfika cechuje również szybki metabolizm, co generuje większe zapotrzebowanie kaloryczne. Co ważne bardzo często obserwuje się również wysoką wrażliwość insulinową, dzięki czemu ilość węglowodanów w diecie może być na wyższym poziomie. Potocznie takie osoby bardzo często mogą słyszeć, że wyglądają jak „patyk”.

Reasumując, ektomorfik to osoba, która:

  • zwykle jest bardzo szczupła

  • ma niski poziom tkanki tłuszczowej

  • posiada małe mięśnie

  • ma szybki metabolizm, dzięki czemu może dużo zjeść.

Najlepszy rodzaj sportu.

Taki wygląd od razu przywodzi nam na myśl osoby, który będą szybkie i zwinne, dlatego najlepszy rodzaj sportu, dla takiego rodzaju sylwetki to sporty wytrzymałościowe. Lekkie ciało pomaga generować duże ilości energii, w krótkim czasie. Takie osoby dużo łatwiej np. przebiegną 100 m w krótkim czasie czy przejadą na rowerze określony dystans, bo nie mają dodatkowego obciążenia w postaci sporych mięśni, dzięki czemu wydolność okazuje się u nich dużo lepsza.

Przykłady sportów: kolarstwo, pływanie, bieganie.

Ektomorfik – dieta i ogólne zalecenia żywieniowe.

Jak wspomniałam wyżej, takie osoby zwykle mają potrzebę zjedzenia dużej ilości jedzenia, co zwykle budzi zdziwienie w grupie.

“Jak to możliwe, że ta osoba wygląda jak patyk, zjadając taką furę jedzenia?”

“Gdzie to wszystko mieści?”

Nie raz na pewno takie pytania pojawiały się w waszej głowie. Osobie o typie ektomorfika powinny spożywać spore ilości kalorii, ale rozkład makroskładników powinien wyglądać następująco:

  • Białko: 20%
  • Tłuszcz: 40%
  • Węglowodany: 40%

Zachowanie takich proporcji diety w połączeniu z odpowiednimi treningami pozwoli uzyskać najlepsze efekty. Oczywiście pamiętajmy o tym, że predyspozycja naszej sylwetki do danego rodzaju sportu, a nasze wybory to dwie różne rzeczy. Zwykle wybierając sport, kierujemy się naszym zainteresowaniem i jest to jak najbardziej właściwy kierunek. Nie oznacza to, że osoba o typie ektomorfika nigdy nie zbuduje masy mięśniowej i nie będzie mogła ćwiczyć siłowo, bo oczywiście tak nie jest. Jednak na pewno poprzez indywidualne cechy, będzie to trudniejsze, ale nie niemożliwe.

Poza ektomorfikiem wyróżniamy jeszcze dwa typy sylwetki:

  • endomorfik

  • mezomorfik.

Czym się charakteryzuje wygląd tych sylwetek? Czy żywienie u nich powinno wyglądać inaczej? Jakie sporty będą najlepsze w ich przypadku?

O tym dowiecie się w kolejnym artykule.

mgr Dorota Dziuryk

Zostaw odpowiedź