Cytrulina – cenny aminokwas.

Cytrulina – cenny aminokwas.

Cytrulina jest aminokwasem, który pełni ważne funkcje w naszym organizmie. Nasz organizm potrafi sam ją syntetyzować, jednak można się spotkać z osobami, które suplementują ten aminokwas. Czy warto to robić? Komu może przynieść korzyści? Jakie są skutki uboczne jej stosowania?

Cytrulina – kilka słów wstępu.

Cytrulina jest aminokwasem wytwarzanym przez komórki naszego organizmu. Pierwszy raz wyizolowano ją w 1914 roku z arbuza i to właśnie łacińska nazwa tego owocu (citrullus) posłużyła jej za nazwę. Poza arbuzem występuje także w innych produktach takich jak dynia, ogórki, nasiona roślin strączkowych, mięso czy orzechy.

Cytrulina – właściwości i działanie.

Ten aminokwas w naszym organizmie odgrywa szereg ważnych funkcji. Przede wszystkim:

  • bierze udział w cyklu ornitynowym (przekształcenie toksycznego amoniaku w mocznik)

  • uczestniczy w syntezie argininy i ornityny (pośredni wpływ na rozszerzanie naczyń krwionośnych, co pozwala obniżyć ciśnienie krwi czy zwiększyć wydolność)

  • badania dowodzą, że suplementacja cytruliną wspomaga regenerację mięśni po treningu i zmniejsza ból związany z ciężkim treningiem (usprawnia obniżenie poziomu kwasu mlekowego zgromadzonego w mięśniach po ćwiczeniach).

Komu suplementacja tego aminokwasu może przynieść korzyści?

Cytrulina może przynieść korzyści osobom, które borykają się z wysokim ciśnieniem krwi, mężczyźni borykający się z łagodnymi problemami z erekcją, a także osoby, które ciężko trenują (w tym także sportowcy), którym suplementacja cytruliną pomoże złagodzić bóle mięśniowe związane z treningiem.

Cytrulina – dawkowanie i skutki uboczne.

  • 2-6 g lub proporcjonalnie 8 g jabłczanu cytruliny na dobę – w celu poprawy efektów treningowych

  • 1,5 do 2 g/dobę w przypadku łagodnych problemów z erekcją, na godzinę przed stosunkiem

  • 3-4 g/dobę w przypadku problemów z ciśnieniem krwi

W świetle obecnych doniesień cytrulina jest bardzo dobrze tolerowana przez organizm. Nawet przy suplementacji wysokich dawek nie zaobserwowano żadnych niepożądanych objawów. Jednak suplementy z cytruliną często zawierają dodatkowe substancje, które mogą powodować skutki uboczne. Z tego powodu przed ich spożyciem należy zapoznać się z zaleceniami producenta i ewentualnymi skutkami ubocznymi.

mgr Dorota Dziuryk

Zostaw odpowiedź