Co jeść przed treningiem?

Co jeść przed treningiem?

Niedawno na stronie umieściliśmy informację o tym, co warto jeść po ćwiczeniach. Jednak co jeść przed treningiem? Powinno się ono pojawiać? A może lepiej trenować na czczo?

Zdania są podzielone. Zarówno jedzenie przed ćwiczeniami, jak i wysiłek na czczo jest w porządku. Pytanie tylko co będzie odpowiednie dla was i waszego organizmu? Nikt z nas nie jest taki sam i wszystko zależy od tego, jaki macie cel.

Trening na czczo- tak czy nie?

Wokół tego tematu krąży wiele opinii. Jedni uważają, że ćwiczenie na czczo to dobry sposób na spalanie większej liczby kalorii. Inni sądzą, że z racji niewielkiej dostępności składników odżywczych, w większym stopniu spalamy mięśnie. Obie teorie poniekąd mają w sobie trochę prawdy. Badania dowodzą, że trening na czczo może być skuteczny nawet w przypadku budowania masy mięśniowej. Ważne jest, by po jego zakończeniu spożyć produkty bogate w niezbędne aminokwasy (np. leucynę), czyli nabiał, jaja, mięso. Wówczas organizm chętniej ulega regeneracji i wyłapuje potrzebne mu składniki odżywcze. Oczywiście w trakcie ćwiczeń i tak częściowo spalamy mięśnie, ale później dużo łatwiej je odbudowujemy.

Trening na czczo jest także dobry dla osób, które chcą zredukować zbędne kilogramy. Okazuje się, że w trakcie jego trwania, organizm czerpie energię również z  kwasów tłuszczowych uwalnianych w wyniku spalania tkanki tłuszczowej. Badania dowodzą, że organizm także łatwiej przestawia się na pozyskanie energii z innych źródeł niż węglowodany, co pomaga usprawnić proces odchudzania.

Czy jeść przed treningiem?

Na to pytanie odpowiedź brzmi TAK.
Ważne jest, co zjesz i ile czasu przed ćwiczeniami. Jest to istotne, ponieważ w trakcie treningu musisz mieć siłę na wykonywanie ćwiczeń, ale nie możesz czuć się przejedzony. Od tego co znajdzie się w tym posiłku, zależy czas jego spożycia.
Jeżeli posiłkiem poprzedzającym ćwiczenia ma być obfity obiad składający się z ziemniaków/ryżu, smażonego mięsa i surówki to odstęp powinien wynosić minimum 2 godziny. Jednak jeżeli miałaby to być lekka przekąska w postaci koktajlu na bazie mleka i owoców to spokojnie można go spożyć na godzinę przed.

Oczywiście nie bez znaczenia jest także pora dnia, w której odbywa się trening.

Jeżeli planujesz ćwiczyć rano, rób to około 1-1,5 godziny po śniadaniu. Wtedy to powinieneś zjeść np.:

– kanapki z pełnoziarnistym pieczywem, twarożkiem i warzywami

– omlet z jogurtem i owocami

– płatki owsiane na mleku z owocami lub placki z płatków owsianych z owocami w polewie jogurtowo-cynamonowej

Jeżeli planujesz ćwiczyć w ciągu dnia, np. po południu to posiłkiem poprzedzającym ćwiczenia może być np. obiad składający się z:

– pieczonej piersi kurczaka z ryżem i warzywami

– ryba (gotowana/pieczona) z dodatkiem ryżu i warzyw

– dietetyczne leczo z kurczakiem i kaszą

Jeżeli ćwiczysz wieczorem, to powinna to być lekka przekąska np. koktajl na bazie mleka i owoców lub serek wiejski zblendowany z owocami i odrobiną mleka.

Pamiętajcie o tym, że tylko aktywność fizyczna połączona z dietą może dać korzystne efekty.

Zostaw odpowiedź