Biegaj z głową.

Biegaj z głową.

Jogging to jeden z najpopularniejszych treningów. Pomaga poprawić kondycję, wyszczuplić sylwetkę, wzmocnić pracę serca, a także korzystnie wpływa na samopoczucie. Jednak popełniając błędy, możemy odebrać sobie radość z trenowania. O jakich błędach mowa? Jak ich uniknąć?

Poziom: początkujący; intensywność: high level.

Zabranie się za trening, po długim przestoju często powoduje, że porywamy się z motyką na słońce. Wybieramy trasę, którą według nas bez problemu pokonamy, bo przecież nie jesteśmy tacy słabi. Jednak okazuje się, że już na starcie możemy popełnić podstawowy błąd. Pamiętaj, że rozpoczynając przygodę z bieganiem, należy zacząć od krótszej trasy, ponieważ nieprzyzwyczajony organizm szybko się zmęczy. Ponadto zbyt długi dystans łatwo może przyprawić nas o kontuzję i tu nasza przygoda z bieganiem się skończy.

Wybierz odpowiednią nawierzchnię.

Myślisz, że asfalt, jako równa i twarda powierzchnia jest dobrym wyborem? Niestety nie. Najzdrowszym rodzajem podłoża jest naturalne, np. ściółka leśna. Lepiej amortyzuje drgania, powstające w trakcie biegu, wzmacnia i mięśnie, a także stabilizuje je.

Złe obuwie.

Pamiętaj, że decydując się na uprawianie joggingu, musisz zainwestować w dobre buty. W przeciwnym razie bardzo szybko odczujesz negatywne skutki związane z bieganiem. Buty stworzone specjalnie do biegania posiadają antypoślizgowe podeszwy oraz amortyzatory, które chronią biegacza przed kontuzją.

Rozgrzewka i rozciąganie – obowiązkowe.

Każdy rodzaj treningu, który wybierzesz, należy rozpocząć rozgrzewką i zakończyć rozciąganiem. Rozgrzewka pozwoli Ci rozgrzać stawy i mięśnie, a także przygotować je na większy wysiłek fizyczny. Wykonywanie gwałtownych ruchów, bez rozgrzewki może skończyć się kontuzją. Po zakończonym treningu należy wykonać krótkie rozciąganie, aby spięte po treningu mięśnie mogły się rozluźnić.

Odpowiednie nawodnienie to podstawa.

Pamiętaj, że woda jest niezbędna do przeprowadzenia wszystkich procesów w naszym organizmie. Odpowiednie nawodnienie to wyznacznik zdrowego stylu życia. Pamiętaj, że minimalna ilość wypitej wody w ciągu dnia powinna oscylować w granicach 1,5 – 2 l.

Podsumowując, rozpoczynając przygodę z bieganiem zainwestuj, w odpowiednie obuwie. Następnie wybierz trasę, z naturalnym podłożem (las, żwirowa ścieżka), ale nie przesadzaj z dystansem. Zanim zaczniesz bieg, koniecznie zrób rozgrzewkę (5 – 10 min), a po jego zakończeniu obowiązkowo rozciągnij mięśnie.

mgr Dorota Dziuryk

Zostaw odpowiedź